Eneco gaat enorme waterstoffabriek bouwen in haven Rotterdam van 20 voetbalvelden groot
Energiebedrijf Eneco wil een grote groene waterstoffabriek bouwen in de Rotterdamse haven. De groene waterstof zal geleverd worden aan de industrie.
Peet Vogels 20-11-23, 02:00
Eneco hoopt in 2026 met de bouw te kunnen beginnen. ,,In eerste instantie willen we een elektrische elektrolyzer bouwen van 200 tot 250 megawatt. Dat moet geleidelijk uitgebreid worden tot 800 megawatt’’, aldus Karen de Lathouder, coo Assets bij Eneco.
In de fabriek wordt water met behulp van elektriciteit gesplitst in waterstof en zuurstof. De benodigde elektriciteit komt van windparken op zee. Omdat er groene stroom wordt gebruikt, is ook de opgewekte waterstof groen.
Grootverbruikers
Eneco is na Shell het tweede bedrijf dat een groene waterstoffabriek bouwt in de Rotterdamse haven. Shell gaat de groene waterstof gebruiken om de eigen raffinaderij in Pernis te verduurzamen.
Bedrijven in de Rotterdamse haven zijn nu al grootverbruikers van waterstof. Alleen is dat waterstof gemaakt van aardgas. Bij de productie van een kilo van deze grijze waterstof komt 10 kilo CO2 vrij. Als de waterstoffabriek op volle capaciteit draait, bespaart Eneco 800 miljoen kilo CO2 per jaar.
De Gasunie legt een pijpleiding aan naar Duitsland voor het transport van groene waterstof, Karen de Lathouder, coo Assets bij Eneco
Hoe groot de capaciteit wordt, is afhankelijk van de vraag van klanten. In eerste instantie richt Eneco zich op de waterstofgebruikers in de haven. ,,De raffinaderijen en chemische industrie zullen de eerste klanten zijn. Maar we kijken ook naar de industrie in Duitsland.
De Gasunie legt een pijpleiding aan naar Duitsland voor het transport van groene waterstof.
Op termijn moet ook de scheepvaart, mobiliteit en de bebouwde omgeving groene waterstof gaan gebruiken’’, zegt De Lathouder.
Duur
Groene waterstof is nu nog een stuk duurder dan grijze waterstof. Toch investeert Eneco nu al in nieuwe productiecapaciteit. Hoeveel de waterstoffabriek kost wil het bedrijf niet zeggen, maar bang voor een zeperd is Eneco niet. ,,Naarmate er meer groene waterstof gemaakt wordt, zullen de kosten afnemen’’, verwacht De Lathouder. ,,En vergeet niet dat CO2-uitstoot steeds duurder wordt. Dat maakt grijze waterstof ook duurder.’’
Daarnaast is er nog Europese regelgeving die bedrijven verplicht dat in 2030 minstens 42 procent van de gebruikte waterstof groen moet zijn.
Onduidelijk
Toch is er nog te veel onduidelijkheid in de regelgeving, vindt Eneco. Met name de Nederlandse politiek moet meer duidelijkheid geven over waar groene waterstof wordt ingezet en wanneer. Omdat dat nu nog onzeker is, durven klanten nog niet in te stappen.
De productie in de haven zal bij lange na niet voldoende zijn om in de behoefte aan groene waterstof te voorzien. ,,Import zal nodig zijn’’, zegt De Lathouder. ,,De fabriek die we gaan neerzetten, beslaat twintig voetbalvelden. We hebben niet eens de fysieke ruimte om alle waterstof zelf te produceren in Nederland.’’
De nieuwe fabriek zal nieuwe banen opleveren. ,,Alleen al voor de bouw van alle nieuwe waterstofplannen in de haven hebben we 30.000 mensen nodig. We zijn druk bezig met het Havenbedrijf en andere bedrijven in de haven om jongeren te interesseren voor het werk. Ook zetten we in op omscholing van werknemers.’’