‘ACM en AFM moeten ingrijpen bij misleiding consumenten die zonnepanelen huren’
Faissal Boulakjar (D66) stelde demissionair minister Micky Adriaansens eind oktober na een uitzending van het AVROTROS-programma Radar een reeks Kamervragen over de kosten voor het huren van zonnepanelen. In haar antwoorden benadrukt Adriaansens dat verkopers consumenten niet mogen misleiden.
Juiste informatie‘Dit houdt onder meer in dat verkopers consumenten duidelijke en juiste informatie moeten geven, essentiële informatie niet mogen weglaten of verstoppen en dat zij informatie tijdig moeten verstrekken’, aldus de demissionair minister. ‘Of er in specifieke gevallen sprake is van misleiding is aan de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) en, waar het gaat om krediet in de zin van de Wet op het financieel toezicht (Wft), de Autoriteit Financiële Markten (AFM), of aan de rechter.’
RechterConsumenten worden volgens haar goed beschermd tegen oneerlijke ondernemers, onder meer door de wettelijke bepalingen over oneerlijke handelspraktijken. ‘Misleiding van consumenten is verboden. Goede consumentenbescherming sluit helaas nooit volledig uit dat sommige ondernemers toch de regels overtreden. In dergelijke gevallen kunnen toezichthouders ACM en, waar het gaat om financiële producten of diensten de AFM, optreden, bijvoorbeeld door boetes op te leggen. Consumenten die een overeenkomst hebben afgesloten onder invloed van een oneerlijke handelspraktijk, kunnen die vernietigen en, indien nodig, naar hun rechtsbijstandverzekering of de rechter stappen.’
De demissionair minister benadrukt dat toezichthouder AFM handhavend kan optreden bij overtreding van de regels over consumentenkrediet. De ACM kan bij overtreding van het algemene consumentenrecht ingrijpen, bijvoorbeeld door boetes op te leggen. Of handhaving in dit geval aan de orde is, is volgens haar echter aan de toezichthoudende instanties.
UitwassenAdriaansens stelt het tot slot zinvol te vinden dat de zonne-energiesector zelf kritisch kijkt naar eventuele uitwassen en bovenop de formele eisen van de regelgeving ook de lat hoger legt om te zorgen voor een betere informatievoorziening aan de consument en eerlijke handelspraktijken.
‘Dat is ook in het belang van goedwillende ondernemers. Holland Solar, branchevereniging voor bedrijven die actief zijn in de Nederlandse zonne-energiesector, onderschrijft het belang van het correct aanbieden van eerlijke voorlichting daarover. Navraag leert mij verder dat Holland Solar aanvullend op de regels voor consumentenkrediet in het eerste kwartaal van 2024 een gedragscode publiceert voor installatie van zonnestroomsystemen op woningen, waarin aandacht wordt besteed aan lease- en huurcontracten voor zonnepanelen en de wijze waarop deze worden aangeboden.’