Bron: www.waterstofmagazine.nl, dd. 24 feb. 2024

Compilatie Waterstofontwikkelingen van de afgelopen jaren.

Internationaal actueel

GEPUBLICEERD OP 07 DECEMBER 2018.

Wereld: Wat is beter? Vloeibare of gecomprimeerde waterstof?

Wereld: Wat is beter? Vloeibare of gecomprimeerde waterstof?

GESCHREVEN OP WOENSDAG 14 FEBRUARI 2024

Vloeibare waterstof plugVloeibare waterstof verlegt de grenzen. Doordat waterstof in vloeibare vorm aanzienlijk meer energie kan opslaan in de zelfde ruimte dan waterstof in gasvorm, zijn hogere prestaties mogelijk. Projecten met waterstof zijn volop in ontwikkeling. In de zomer van 2023 presenteerde Benz een zware vrachtauto op vloeibare waterstof met een actieradius van meer dan 1000 kilometer. In januari 2024 heeft het bedrijf Plug in de Amerikaanse staat Georgia de grootste fabriek voor vloeibare waterstof ter wereld in gebruik genomen (foto) en twee weken later maakte gasleverancier Air Liquide bekend op haar fabrieksterrein in Bergen, België een pilot te gaan draaien om op grote schaal waterstof van gasvorm om te zetten in vloeibaar.  En de afgelopen week presenteerden Benz en Linde een eerste waterstoftankstation voor LH2. Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine duikt in de wereld van liquid H2.

We beginnen met de kille feiten. Waterstofgas weegt bijna niets, maar heeft een extreem hoge gravimetrische energiedichtheid (MJ/kg). Eén kilogram waterstof bevat een enorme hoeveelheid energie, waardoor het een efficiënte en lichte energiedrager is. Waterstofrijders zien dat terug bij de brandstofpomp. Personenauto’s kunnen slechts 6 kilo waterstof tanken, maar daar wel meer dan 600 km mee rijden. Vergelijk dat eens met traditionele fossiele brandstoffen waarvan aanzienlijk meer kilo’s in de tank worden gepompt. Een vergelijk is moeilijk omdat de hoeveelheid vloeibare brandstof Vloeibare waterstofLH2 ship wordt uitgedrukt in liters, maar we kunnen stellen dat een volle tank al snel meer dan 50 kilo aan vloeibare brandstof bevat.

Een flink nadeel van waterstof is dat de volumetrische energiedichtheid (MJ/m³) bijzonder laag is. Er is bijzonder veel ruimte nodig om een kilo waterstof bij normale atmosferische druk op te slaan. Per volume is de energie-inhoud van waterstof zelfs een stuk lager dan die van de meeste andere brandstoffen en energiedragers.

De meest eenvoudige oplossing om de energiedichtheid te vergroten is om de gasvormige waterstof flink te comprimeren. Er kan dan meer energie in dezelfde ruimte worden meegenomen. Vooral bij voertuigen speelt dit een rol. De mate van compressie hangt in belangrijke mate af van de hoeveelheid ruimte die in het voertuig beschikbaar is voor de tank. Bij vrachtauto’s op waterstof zien we regelmatig dat er maar liefst 10 tot 20 hogedruktanks tussen de cabine en de laadbak, in een stalen frame liggen. Bussen hebben regelmatig het hele dak vol liggen met hogedruktanks. Ruimte voor waterstof is in deze voertuigen iets makkelijker te vinden dan in personenauto’s. Daarom tanken vrachtauto’s en bussen vaak waterstof onder 350 bar. Personenauto’s, die minder ruimte beschikbaar hebben, vullen de tanks met maar liefst 700 bar. Zo kan op een beperkte ruimte veel energie worden meegenomen. Maar de waterstof blijft te allen tijde gasvormig.

Waterstof wordt vloeibaar als het wordt afgekoeld tot 253 graden Celcius onder nul. Een zeer prettige eigenschap is dat dan de energiedichtheid enorm toeneemt. Maar hoe liggen die verhoudingen met gecomprimeerde waterstof? We zetten het op een rijtje:

  • De volumetrische massadichtheid van gasvormig waterstof bij atmosferische druk en 20°C is 0,083 kg/m³. Onder normale omstandigheden is dan ook veel ruimte nodig om gasvormige waterstof op te slaan. Daarom wordt waterstof vrijwel niet opgeslagen of vervoerd in gasvormige vorm bij atmosferische druk, omdat het eenvoudigweg niet efficiënt is. Er zit nagenoeg geen energie in een enorme tank.
  • Bij een druk van 350 barg en 20°C is de volumetrische massadichtheid van gasvormig waterstof 23,715 kg/m³. Deze verhoogde druk maakt het mogelijk aanzienlijk meer gasvormige waterstof op te slaan in dezelfde ruimte. Een geladen vrachtwagen van 55 ton heeft ongeveer 50-70 kg waterstof nodig om 500 tot 600 km af te leggen.
  • Bij een druk van 700 barg en 20°C is de volumetrische massadichtheid van gasvormig waterstof 39,75 kg/m³. Deze relatief hoge druk wordt onder andere gebruikt voor gasvormige personenauto’s op waterstof. Met een tank van 125 liter met 5 kg waterstof kan een auto ongeveer bijna 600 km rijden.
  • In vloeibare vorm en bij een temperatuur van -252,9 °C heeft waterstof een volumetrische massadichtheid van 70,9 kg/m³. 

Bij de aankondiging van de pilotfabriek voor vloeibare waterstof meldde Air Liquide dat vloeibare waterstof een dichtheid heeft die Vloeibare waterstof Mercedes Gen H21,5 tot 3 keer hoger is dan zijn gasvormige equivalent. Dit maakt de boodschap niet duidelijker. We moeten weten met welke druk  het gasbedrijf de vloeibare waterstof vergelijkt. Als dat normale atmosferische druk is, is de energiedichtheid van vloeibare waterstof ruim 850 keer groter, bij 350 bar is het 3 keer groter en bij 700 bar is het 1,8 keer groter. Vergeleken met 700 bar kan een voertuig met vloeibare waterstof in een tank met dezelfde inhoud dus bijna 2 keer zo’n lange afstand afleggen.

Het afkoelen naar -253 graden Celsius kost veel energie. En een minsterns zo grote uitdaging is de waterstof op deze temperatuur te houden. Want als de vloeistof tussentijds opwarmt veranderd deze in gasvorm, neemt de druk enorm toe en moet het gas onmiddellijk worden gebruikt of afgeblazen. Anders explodeert de tank.

Het minst grote risico vormen voertuigen die intensief worden gebruikt. Staat een personenauto regelmatig wel eens een week ongebruikt op de oprit, met bussen en vrachtauto’s wordt bijna 7 dagen in de week gereden. Daarvoor kan vloeibare waterstof een oplossing zijn. En dan natuurlijk voor vliegtuigen, die onderweg naar een verre bestemming niet makkelijk kunnen tanken. Voor emissievrij vliegen kan vloeibare waterstof dan ook een belangrijke rol gaan spelen. Al moeten we ook niet te vroeg juichen, de energiedichtheid van kerosine is maar liefst vier keer hoger. Waar laten we in het vliegtuig al die extra tanks?

Ondanks deze enorme uitdagingen ziet Air Liquide het grootschalig omzetten van gasvormige waterstof naar vloeibaar als een realistisch plan. Het R&D-project in België is gericht op de ontwikkeling van nieuwe systemen om waterstof vloeibaar te maken met een grote capaciteit. Systemen die meer dan 100 ton vloeibare waterstof per dag kunnen produceren. vloeibare waterstof Suiso FrontierDe focus ligt daarbij op lagere kosten en een lager energieverbruik. Het project bestaat uit de ontwikkeling van een nieuwe warmtewisselaar om het ontwerp te valideren en de prestaties te kwalificeren.

Of het gaat lukken zullen we de komende jaren horen.

En nog even voor alle duidelijkheid; het vloeibaar maken is alleen nodig voor het transport per tankauto of opslag. Voor het gebruik moet het vloeibare goedje eerst weer worden omgezet in gasvorm. Dat is niet moeilijk, daarvoor hoeft alleen de omgevingstemperatuur maar hoger te zijn.

foto: De Suise Frontier is de eerste tanker ter wereld die vloeibare waterstof kan transporteren

Lees ook: frankrijk-bourgogne-franche-comte-de-meest-innovatieve-waterstofregio

Meer achtergrondverhalen

  • Wereld: Wat is beter? Vloeibare of gecomprimeerde waterstof? 14 februari 2024Vloeibare waterstof verlegt de grenzen. Doordat waterstof in vloeibare vorm aanzienlijk meer energie kan opslaan in de zelfde ruimte dan waterstof in gasvorm, zijn hogere prestaties mogelijk. Projecten met waterstof zijn volop in ontwikkeling. In de zomer van 2023 presenteerde Benz een zware vrachtauto op vloeibare waterstof met een actieradius van meerLees meer…
  • Frankrijk: Bourgogne-Franche-Comté, de meest innovatieve waterstofregio 10 januari 2024In Frankrijk loopt de regio Bourgogne-Franche-Comté ver voorop met innovatieve ontwikkelingen rond waterstof. In de regio met plaatsen als Belfort in het oosten, Dijon in het midden en Auxerre in het westen, barst het van de waterstofinitiatieven. Ongeveer 100 bedrijven en instellingen werken er inmiddels aan waterstofontwikkelingen,Lees meer…
  • Europa: rijden op waterstof verschuift van brandstofcel naar H2-verbrandingsmotor 02 januari 2024Een opmerkelijke verschuiving binnen het rijden op waterstof. Het dure en gecompliceerde brandstofcelsysteem krijgt er een gedegen concurrent bij. Het afgelopen jaar maakten een flink aantal vrachtautofabrikanten bekend dat ze zich niet alleen maar concentreren op een brandstofcel, de waterstofverbrandingsmotor is een goed alternatief, schrijftLees meer…
  • Nederland: festival en bouwplaats worden emissievrij met stroomaggregaat op waterstof 20 oktober 2023In Nederland liggen veel bouwprojecten stil omdat er tijdens de werkzaamheden teveel stikstof wordt uitgestoten. Door een veelvoud aan relatief kleine Natura2000-gebieden en de omliggende milieucirkels lukt het bijna niet meer om nieuwe woningen te bouwen of projecten op het gebied van infrastructuur te starten. De schadelijke uitstoot op de…Lees meer…
  • Internationaal: octrooien in de waterstof, ook een werkwijze is te beschermen 16 oktober 2023“Bij een octrooi op een uitvinding denken we al snel aan tastbare producten. Innovatieve elektrolyse-systemen of waterstoftanks bijvoorbeeld. En ook al zijn dit soort producten onmisbare oplossingen, ze hebben niet het alleenrecht op bescherming. Ook methodes kunnen beschermd worden met een octrooi en vaak is dat zeer de moeite waard, zeker in deLees meer…
  • Wereld: intern transport op waterstof wordt steeds vaker de beste oplossing 14 juli 2023Vorkheftrucks op fossiele brandstof of vorkheftrucks met een flink batterijpakket. Dat waren jarenlang de keuzemogelijkheden van bedrijven die zich bezighouden met interne logistiek. Voor de fossiele apparaten, voornamelijk op diesel of LPG, worden tegenwoordig in hoog tempo alternatieven gezocht. Batterijen en waterstof strijden om deLees meer…
  • CEO van Daimler Trucks ontkracht 5 mythes rond waterstof 07 april 2023De kritische berichtgeving rond mobiliteit op waterstof stoort Martin Daum, CEO van Daimler Truck. De vrachtautofabrikant komt na meerdere en zeer zorgvuldige studies steeds tot de conclusie dat  waterstof een belangrijke rol gaat vervullen bij vervoer over de weg en zelfs een essentiële voorwaarde is voor schone mobiliteit. Daum treedt nu naarLees meer…
  • Nederland: Mercedes GenH2Truck maakt testritten in Nederland 21 februari 2023De nieuwe Mercedes-Benz GenH2 Truck is vanmorgen bij Babberich de Nederlandse grens over gestoken om te beginnen met een meerdaagse testrit door Nederland. De zware vrachtauto is voor deze veldtest geladen met ballast in de vorm van stenen. De eerste stop op Nederlandse bodem was het grote waterstoftankstation van Kuster in Doetinchem, schrijftLees meer…
  • Nederland: wereldprimeur met 100% waterstof in woonhuizen in Lochem 02 december 2022Een wereldprimeur in Nederland. In de Gelderse plaats Lochem is in december een groep huizen op een waterstofleiding aangesloten. Twaalf bewoonde woningen zijn afgesloten van het aardgas en krijgen de komende jaren via het oude aardgasnetwerk 100% waterstof geleverd . Deze unieke praktijktest gaat minimaal drie jaar duren. De initiatiefnemersLees meer…
  • Nederland: wereldpers besteedt veel aandacht aan waterstofproef in Lochem 01 december 2022In het Gelderse stadje Lochem is een proef begonnen met het verwarmen van twaalf monumentale villa’s met waterstof. De bewoners van de Nieuweweg krijgen drie jaar lang waterstof geleverd via de voormalige aardgasleiding. Installateur Kimenai heeft de oude aardgaspijp zorgvuldig gespoeld met stikstof en plaatst tussen half november en halfLees meer…
  • USA: project met vrachtauto’s op H2 in Los Angeles succesvol afgerond 18 november 2022Het gezamenlijke project met tien vrachtauto’s op waterstof in de haven van San Pedro in Californië is succesvol afgerond. Binnen het project Zero and Near Zero Emissions Freight Facility (ZANZEFF) werkte vrachtautofabrikant Kenworth samen met brandstofcelfabrikant Toyota. Beide bedrijven hebben tientallen jaren ervaring met respectievelijk hetLees meer…
  • Europa: hoe gaan we de toekomstige transportketen van waterstof inrichten? 10 oktober 2022De energiewereld staat voor grote uitdagingen. Nu de uitstoot van CO2 flink naar beneden moet, komt er een einde aan het tijdperk van olie, aardgas en steenkool. De Europese Commissie kondigde in 2020 de Europese Waterstofstrategie aan en de komende jaren worden begonnen met het inrichten van internationale waterstof-transport systemen. HetLees meer…
  • Duitsland: vergelijkingstest waterstofauto’s Toyota Mirai en Hyundai Nexo 16 mei 2022De belangstelling voor voertuigen op waterstof in Duitsland groeit. Verschillende Duitse autofabrikanten maken bekend aan auto’s met brandstofcellen te werken. BMW (foto hieronder) is het verst met de iX5, die afgelopen zomer uitvoerig is getest in de Franse zon en afgelopen winter in de barre kou bij de poolcirkel. Voldoende reden voor de Duitse…Lees meer…
  • Nederland: eerste waterstoffabriek in Oosterwolde (exclusieve foto’s) 01 april 2022Afgelopen vrijdag is het energiepark SinneWetterstof  (in het Nederlands: ZonneWaterstof) in het Friese Oosterwolde officieel geopend. Direct naast kenniscentrum Biosintrum en een enorm zonnepark met 132-duizend panelen, staat een fabriek voor groene waterstof. Op deze lokatie gaan energieontwikkelaar GroenLeven en netbeheerder Alliander aan de…Lees meer…
  • Wereld: investeren in blauwe waterstof commercieel gezien oninteressant 12 januari 2022Investeren in de productie van blauwe waterstof kan voor bedrijven als snel uitlopen op financiële drama’s. Een kilo blauwe waterstof, geproduceerd uit fossiele brandstoffen waarbij de koolstof wordt afgevangen, is momenteel goedkoper dan een kilo groene waterstof. Maar dat gaat binnen tien jaar veranderen, schrijft hoofdredacteur Paul Bombeld vanLees meer…
  • Verenigd Koninkrijk: snelle innovatie zorgt voor groei bij ITM Power 30 november 2021Het gaat goed met ITM Power. De Britse producent van elektrolysers opende in augustus 2021 een nieuwe fabriek in Sheffield voor elektrolysers die werken op basis van gepatenteerde protonenuitwisselingsmembraan (PEM) -technologie. Klanten bevinden zich over de hele wereld en zijn actief binnen het hele industriële spectrum, waaronder olie en gas,Lees meer…
  • 3 tips om intellectueel eigendom te verdelen binnen een waterstofconsortium 20 juni 2021In Nederland zijn tal van waterstofprojecten geïnitieerd die moeten bijdragen aan een groene economie. Veel van die projecten zijn consortia met daarin een of meer bedrijven en een of meer overheids- of semi-overheidspartijen. Dit soort samenwerkingen zijn waardevol omdat ze de benodigde expertise uit verschillende takken van sport samenbrengen. Op hetLees meer…
  • Europa: treinen op waterstof vervangen in hoog tempo vervuilende diesels 14 juni 2021Steeds meer landen binnen Europa kiezen voor treinen op waterstof als de huidige dieseltreinen zijn afgeschreven. Dat blijkt uit cijfers gepubliceerd door verschillende treinfabrikanten uit Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. De Franse treinfabrikant Alstom begon drie jaar geleden met de eerste waterstoftreinen in hetLees meer…
  • Europa: waterstofbusproject JIVE zorgt voor 300 bussen in 22 landen 07 juni 2021Met Europese subsidie worden er in heel Europa in hoog tempo bussen op waterstof in het openbaar vervoer in gebruik genomen. 300 bussen moeten binnen enkele jaren rijden in 22 steden in Europa. Aan de basis van dit project staat Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe, kortweg JIVE. De uitrol van deze schone bussen is niet hetLees meer…
  • Oostenrijk: groot innovatief waterstofproject bij supermarktketen MPreis 24 mei 2021Supermarktketens zijn de eerste bedrijven die,  zonder al te veel moeite, kunnen overschakelen naar vrachtauto’s op waterstof. De vrachtwagens vragen grote vermogens, maken veel kilometers, zijn dagelijks onderweg en keren aan het einde van de werkdag weer terug bij het distributiecentrum. Als daar het waterstoftankstation staat is een enormeLees meer…
  • Verenigde Staten: een unieke waterstof-pionier met eigen ‘Hydrogen House’ 21 april 2021Aan het einde van een doodlopend deel van de Snydertown Road bij het dorpje Hopewell staat een bijzonder huis. Hier in het oosten van de Verenigde Staten, zo’n 50 km ten zuidoosten van New York, is waterstofpionier Mike Strizki al vele jaren aan het werk met zijn Hydrogen House Project. Duizenden kilometers verwijderd van de Californië, waar deLees meer…
  • Energietransitie veel goedkoper met waterstof door de aardgasleiding 24 februari 2021Op steeds meer plekken in Europa wordt nagedacht over het hergebruik van het landelijke aardgasnet. Het afdanken van tienduizenden kilometers kwalitatief hoogwaardige aardgasleiding is allesbehalve duurzaam. De in veel landen uitstekende gasinfrastructuur kan veel betekenen voor de toekomstige distributie van waterstof. En het maakt deLees meer…
  • Test: de nieuwe Toyota Mirai is klaar voor de toekomst 16 februari 2021De nieuwe Toyota Mirai, die vanaf dit vroege voorjaar in Europa te koop is, lijkt bijna niet op zijn voorganger. Toyota spreek van een nieuwe generatie, stijlvol ontworpen met grimmige led-verlichting en een coupéachtige achterkant. Het lijkt erop dat alleen de naam is gehandhaafd bij deze totaal nieuwe waterstofauto uit Japan. Van de eersteLees meer…
  • Verenigde Staten: vanuit Honeoye Falls verovert Hyzon Motors de wereld 07 december 2020Honeoye Falls is een klein dorpje in de staat New York. Niets wijst op de dynamiek van de stad New York, 400 km verderop. Er wonen 2.674 mensen, bij de laatste telling in 2010. Het hoogtepunt is een kleine waterval in de Honeoye Creek, die door het dorp stroomt en naamgever is. Maar er is een opvallend bedrijf gevestigd. Hyzon Motors, een…Lees meer…
  • De wereldwijde miljardendans rond waterstof 04 november 2020Om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen moeten landen over de hele wereld miljarden investeren voor de omschakeling van fossiel naar klimaatneutraal. Alleen al in Europa zijn jaarlijks honderden miljarden euro’s nodig. Groene energie is booming, hernieuwbare energiebronnen zijn de snelst groeiende energiebronnen van dit moment enLees meer…
  • Onderzoek naar verbrandingsmotor op waterstof 17 september 2020Het rijden op waterstof met een brandstofcel. Voor velen zijn deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar het kan ook anders. De Nederlandse vrachtwagenfabrikant DAF liet de afgelopen week weten serieus te kijken naar het gebruik van waterstof in een verbrandingsmotor. En vanuit Beieren in het zuiden van Duitsland probeert de start-upLees meer…
  • Grootste waterstof-project ter wereld in logistiek van start 27 augustus 2020In Zwitserland gaat Europa’s grootste waterstofproject in de logistieke sector in september van start. De eerste tien vrachtauto’s op waterstof zijn inmiddels aan Hyundai Hydrogen Mobility (HHM) geleverd. HHM is een in Zwitserland gevestigde joint venture tussen de Hyundai Motor Company en het Zwitserse H2 Energy. Het doel van de organisatie is…Lees meer…
  • Hydrospider lanceert nieuw waterstof-transportsysteem in Zwitserland 23 juni 2020In Zwitserland is het nieuwe transportsysteem voor waterstof gepresenteerd. In containers wordt de brandstof voor vrachtauto’s en personenauto’s van de waterstoffabriek in Niedergösgen naar tankstations in het hele land vervoerd. De eerste vracht werd begin deze maand afgeleverd bij het Avia waterstof-tankstation in aanbouw in Sankt Gallen (foto…Lees meer…
  • De gasleiding is onze grootste vriend voor minder CO2-uitstoot 04 april 2020Al bijna zijn hele leven werkt hij in de energiewereld. Bij een internationale fabrikant die ervoor zorgt dat miljoenen gezinnen er het hele jaar behaaglijk bijzitten. En dan komt er een energietransitie, we moeten naar minder CO2-uitstoot.Marco Bijkerk kent de cijfers en begrijpt dat de boodschap die politici en media over ons uitstrooien vaakLees meer…
  • Hyundai vrachtauto’s op waterstof denderen Europa binnen 02 april 2020De traditionele Europese vrachtwagenfabrikanten dreigen de aansluiting richting een CO2-vrije toekomst te missen. De waterstofvrachtauto van Hyundai, dendert Europa binnen. Nadat een jaar geleden 1000 vrachtauto’s op waterstof werden aangekondigd voor Zwitserland, werd in mei bekend dat er ook tientallen voertuigen gaan rijden in Oostenrijk. NuLees meer…
  • Alliander: onderzoek naar veiligheid van waterstof 18 maart 2020Uit diverse onderzoeken blijkt waterstof prima getransporteerd te kunnen worden door het aardgasnetwerk van Nederland. Slechts een klein deel, minder dan 10% van het net, moet daadwerkelijk vervangen worden. Bij drukstations onderweg en bij de meters bij de verbruikers thuis zijn ook aanpassingen nodig. Maar deze zijn voor de netbeheerders teLees meer…
  • Nederland: Eerste Nationale Waterstofdag een groot succes 06 februari 2020De eerste Nationale Waterstofdag die donderdag 6 februari 2020 in Lelystad werd gehouden was een groot succes. Met ruim driehonderd bezoekers, een zeer professionele organisatie en een keur aan interessante sprekers was het een boeiende dag. Tussen de lezingen door was er voldoende ruimte om met bezoekers en exposanten van gedachten te wisselen….Lees meer…
  • VS: 60 miljoen subsidie voor efficiëntere productie van groene waterstof 03 februari 2020Er komt nieuw onderzoek om de kostprijs van groene waterstof flink naar beneden te krijgen. Het ministerie van Energie in de Verenigde Staten trekt hier bijna 60 miljoen Euro voor uit. Het eindproduct, groene waterstof, moet goedkoper worden door efficiëntere elektrolysers en brandstofcellen. Aan de basis van het proces staat het optimaal…Lees meer…
  • De wereldwijde Waterstof Top 10 11 december 2019Overal in de wereld broeit het. Miljarden worden er geïnvesteerd in schone energie. En als alle landen de klimaatafspraken in Parijs serieus nemen is het binnen een paar decennia afgelopen met aardolie, steenkool en aardgas. Iedereen is overal opzoek naar nieuwe koolstofarme energiebronnen. Soms is het gemakkelijk, zoals op IJsland waar de…Lees meer…
  • Chinese kolenhoofdstad verandert razendsnel in waterstof-hub 28 oktober 2019Nu de Chinese overheid volop inzet op de nieuwe waterstof-economie, buitelen de nieuwe waterstofbedrijven over elkaar heen. Deels door hun natuurlijke volgzaamheid, maar ook om te profiteren van de miljarden aan subsidies waarmee wordt gestrooid. En dan is het lastig concurreren tegen die Chinezen. Hoofdredacteur Paul Bombeld van WaterstofLees meer…
  • Waterstof, het beste alternatief voor oude Europese dieseltreinen 16 oktober 2019  ACHTERGRONDEN Wereldwijd worden treinen beschouwd als het minst vervuilende openbaar vervoersmiddel, maar in verschillende landen in Europa wordt toch gekeken naar een schoner alternatief. En dan vooral in landen waar nog veel dieseltreinen rijden en een groot deel van het spoorwegnet niet geëlektrificeerd is. Met Duitsland, Frankrijk en hetLees meer…
  • Eerste waterstofwoning van Nederland geopend 09 september 2019ACHTERGRONDEN  Het eerste waterstofhuis van Nederland is op 11 september officieel geopend. In het dorpje Stad aan ’t Haringvliet staat het Innovathuis dat met groene energie uit zonnepanelen een jaar lang alle seizoenen kan overbruggen. De hele installatie bestaande uit een elektrolyser, brandstofcel en een speciale boiler, passen in een flinkeLees meer…
  • Wat is beter: een bus op waterstof of liever een accu? 25 juli 2019ACHTERGRONDENOveral op de wereld schakelen landen over naar bussen op waterstof voor openbaar vervoer. Dit biedt direct voordelen: geen CO2-uitstoot en aanzienlijk minder fijnstof. Maar deze voordelen bieden bussen op een accu toch ook? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstof Magazine heeft zich verdiept in de voor- en nadelen van accu’s…Lees meer…
  • Hoe werd een klein openbaar vervoersbedrijf groot in waterstof? 28 mei 2019In de staat Ohio in de Verenigde Staten zorgt Stark Area Regional Transit Authority (SARTA) voor het openbaar vervoer. Het busbedrijf stelt qua omvang niet veel voor en verzorgt 24 vaste busroutes in plaatsen als Alliance, Cleveland, Louisville en Uniontown. Allen gelegen in het noordoosten van Ohio. De lijnen verbinden de inwoners van Stark…Lees meer…
  • Tussen Texas en Louisiana ligt het grootste waterstofnetwerk ter wereld 23 april 2019Achtergronden. In het zuiden van de Verenigde Staten exploiteert gasproducent en gasleverancier Air Products het grootste pijpleidingnetwerk voor waterstof ter wereld. Een netwerk van bijna 1000 km verbindt 22 petrochemische fabrieken met elkaar in de staten Louisiana en Texas. Beide staten hadden al een eigen waterstofnetwerk, maar om de…Lees meer…
  • Negens in Europa draait de waterstof-economie beter dan op Orkney 08 april 2019Het lijkt in eerste instantie niet het meest aantrekkelijke gebied om naar toe te gaan. Maar voor wie de echte wereld van waterstof wil ontdekken is een tripje naar Orkney misschien niet zo’n slecht idee. De eilandengroep ten noorden van het Verenigd Koninkrijk en behorend bij Schotland heeft van de nood een deugd gemaakt. ‘We hebben hier geenLees meer…
  • Waterstofpionier Mark Pecqueur: ‘Er is helemaal geen energieprobleem.’ 03 april 2019Voor Mark Pecqueur uit Antwerpen is de benaming waterstof-pionier absoluut op z’n plaats. Hij werkt al 20 jaar aan toepassingen van waterstof en heeft daarvoor al twee bedrijven opgericht. ‘Eigenlijk was ik veel te vroeg, maar het heeft mij wel heel erg veel ervaring opgeleverd’. En een opvallende uitspraak: ‘Wat anderen ook beweren, er isLees meer…
  • Bleu Move in Scandinavië: 10 X een frisse kijk op waterstof 07 maart 2019Hoe moeten we ervoor zorgen dat waterstof sneller kan expanderen in de mobiliteit? Binnen het project Blue Move in Scandinavië is een checklist gemaakt met soms verrassende en verfrissende inzichten. Waterstof Magazine zet ze op een rij.1 Creëer corridors, maar vooral ook regionale cluster  De EU-richtlijn alternatieve brandstoffen richt zich sterk…Lees meer…
  • Riversimple ontwikkelt de nieuwe Rasa Hydrogen-car 28 februari 2019Autoproducent Riversimple uit Wales heeft 1,4 miljoen Euro ontvangen voor de verdere ontwikkeling van de Rasa. De eerste exemplaren van deze totaal nieuwe waterstofauto moeten later dit jaar van de band rollen in de autofabriek in Abergavenny. Wie is Riversimple en wat is de Rasa? Hoofdredacteur Paul Bombeld van Waterstofmagazine ging opLees meer…
  • Gigantisch H21 project in Leeds, van aardgas naar waterstof 21 februari 2019De kreet ‘we moeten van het gas af’ kan vanuit steeds meer hoeken op flinke kritiek rekenen. Dat Nederland afscheid moet nemen van het aardgas uit de Groningse bodem wil er bij velen nog wel in, maar een verbod op aardgas uit velden onder de zee of uit Rusland gaat velen te ver. En als we dan toch van het aardgas af moeten, is de ondergrondseLees meer…
  • Verslag: De week van de Meet Ups over Deltaplan Waterstof 16 februari 2019De Meet Up die pakhuis de Zwijger en de VPRO woensdagavond organiseerden in Amsterdam trok veel belangstellenden uit heel Nederland. De 350 zitplaatsen in de Grote Zaal waren allemaal bezet. Het publiek: voornamelijk mannen van middelbare leeftijd en ouder. Zwaar ondervertegenwoordigd: vrouwen, jeugd en nieuwe Nederlanders. Toch was het eenLees meer…
  • Toyota’s waterstofonderzoeker Hirose ziet weinig toekomst in batterij-auto’s 30 januari 2019Het Amerikaanse The Move publiceerde deze week een exclusief interview met professor Katsuhiko Hirose (foto) hij heeft de leiding over Toyota’s waterstofproject. En om maar direct met de deur in huis te vallen: ‘De negatieve uitlatingen van Tesla’s Elon Musk die de waterstofauto’s af doet als ‘verbijsterend stom’ en ‘ongelofelijk dom’ zijn een…Lees meer…
  • Internationale waterstofeconomie van start  23 januari 2019‘Het is een bijzonder project. In Australië wordt van zeer vervuilende bruinkool super schone waterstof geproduceerd en in vloeibare vorm geëxporteerd naar Japan. Door de grootschaligheid van dit project kan gesproken worden over de start van de internationale waterstofeconomie. Waterstof Magazine’s hoofdredacteur Paul Bombeld licht ditLees meer…
  • Arjan de Putter, waterstof-pionier uit Deventer 03 januari 2019Vele mensen praten erover, maar er zijn ook die het gewoon doen. En dat betekent dat Arjan de Putter al lang in een waterstofauto rijdt. Ondanks dat er in en rond zijn woonplaats in Deventer geen waterstoftankstation te vinden is. ‘Een kwestie van organiseren’ zegt de waterstofpionier uit het oosten. Met zijn website E-xpeditie.nl is hij aanjager vanLees meer…
  • Vestenskov – het eerste waterstofdorp ter wereld 27 december 2018Tien jaar geleden begon in het dorpje Vestenskov in Denemarken een bijzonder project. Acht Deense energiebedrijven bouwen Vestenskov om tot het allereerste waterstofdorp ter wereld. Paul Bombeld , hoofdredacteur van Waterstof Magazine, blikt terug op een lange periode van pionieren en een onverwachte uitkomst. Wat wilde het samenwerkingsverbandLees meer…
  • De zuinigste waterstofauto van Europa komt uit oost Nederland 17 december 2018Onder de rook van de Universiteit Twente werkt een team van 21 studenten dagelijks aan de Aurora One, met als doel zuinigste waterstofauto van Europa te bouwen. Een keer per jaar worden de resultaten zichtbaar tijdens de Shell Eco-marathon. Dit jaar in de zomer van 2019 in Londen. De resultaten waren de laatste jaren niet onverdienstelijk, GreenLees meer…
  • Nieuw katalysatormateriaal brengt kostprijs waterstof fors omlaag 07 december 2018Onder leiding van Anthony O’Mullane, professor aan de Technische Universiteit van Queensland in Australië en promovendus Ummul Sultana hebben onderzoekers goedkopere en efficiëntere materialen ontdekt voor de productie van waterstof. In plaats van zeldzame katalysatoren in de elektrolyse zijn goedkopere alternatieven gevonden met een gelijkLees meer…

Geplaatst

in

door

Tags: