PvdA opent meldpunt voor klachten over stadsverwarming in Utrecht, Eneco ‘verrast’
23 februari, 16:24•3 minuten leestijd
© Pixabay
Utrecht – De PvdA in Utrecht heeft een meldpunt opgericht voor inwoners die te hoge kosten betalen voor stadsverwarming. Hoewel de energieprijzen weer zijn gedaald, betalen veel Utrechters alsnog een hoge prijs voor een verwarmde woning. Daarnaast vindt de lokale PvdA dat Eneco als enige leverancier van stadswarmte te veel macht heeft.
Met het meldpunt Eneco wil de partij reacties verzamelen van mensen die slechte ervaringen hebben met stadsverwarming. Initiatiefnemer Joachim Cornielje, commissielid duurzaamheid, vindt het niet normaal dat een bedrijf alles voor het zeggen heeft.
Chris is een van de mensen die last heeft van de hoge kosten van stadsverwarming. Hij woont in de Max-flat op het Europaplein, die is aangesloten op stadswarmte. Maandelijks betaalt hij 53 euro aan vastrechtkosten, tegenover de 41 euro die hij vorig jaar betaalde. “Mijn energieverbruik was nauwelijks 15 euro in de zomer. Toch heb ik door die bijkomende vastrechtkosten altijd hoge kosten.”
Monopolie
Cornielje heeft inmiddels vijftien meldingen binnen. Zo ging hij langs bij een vrouw die zoveel moest betalen voor haar aansluiting aan stadswarmte, dat ze de verwarming niet meer aan durfde te zetten. “Eneco maakt misbruik van hun positie. Maar verwarming is essentieel. Het is belangrijk om dit niet aan de markt over te laten.”
In Utrecht is 25 procent van de huishoudens aangesloten op het warmtenet. In totaal gaat dat om om 43.568 huishoudens. Hiervan is Eneco de enige aanbieder en daarmee heeft het bedrijf dus een monopolie op stadswarmte. Als een huis daarop is aangesloten, moet de bewoner daar verplicht energie afnemen.
Met zijn meldpunt wil Cornielje het debat openen over het monopolie dat Eneco in Utrecht heeft. Ook omdat Eneco wil uitbreiden. “Straks zijn nog meer Utrechters afhankelijk van het warmtenet. De rol van Eneco wordt hierin te weinig benoemd.” Daarnaast hoort de PvdA dat de service van het bedrijf slecht is. “Als je ze belt, kan je geen contact krijgen. Weer een manier om te bezuinigen. Want ook al is er een slechte klantenservice, mensen kunnen toch niet weg.”
Verplicht aan stadsverwarming
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) bepaalt de maximale tarieven die leveranciers van warmtenetten mogen rekenen aan hun klanten. Eneco hanteert dit tarief. Volgens een woordvoerder is het bovendien niet per se zo dat de energiekosten gestegen zijn. Sterker nog: de variabele kosten zijn gedaald. “Dat merken mensen alleen niet, omdat er vorig jaar een prijsplafond was. De vaste kosten zijn intussen wél gestegen”, erkent het energiebedrijf. Dat heeft te maken met stijgende lonen, hogere materiaalkosten en administratiekosten. Volgens Eneco worden ook voor deze kosten de wettelijke richtlijnen van de ACM gevolgd.
Bij Eneco ervaren ze geen stijging van het aantal klachten of vragen over hoge kosten. De woordvoerder zegt dat ze verrast zijn over de komst van het meldpunt. “We zijn benieuwd naar de meldingen die binnen komen. En gaan graag over een tijdje met de gemeente hierover in gesprek.”