Bron: www.tijd.be, dd. 05 mrt. 2024

TOBE STEEL

05 maart 2024 01:30

De industriële gassenreus Air Liquide investeert in Antwerpen in een testinstallatie om groene waterstof te halen uit ammoniak. De techniek moet toelaten op grote schaal waterstof te importeren, wat belangrijk is voor de verduurzaming van de industrie.

Air Liquide is in de Antwerpse haven begonnen met de bouw van een kraakinstallatie om groene ammoniak om te zetten in groene waterstof. Dat blijkt uit een recente vergunningsaanvraag en werd bevestigd aan De Tijd. Het gaat om een industriële proefinstallatie om de techniek op punt te stellen, goed voor een investering van ‘vele miljoenen euro’s’. Het moet de opstap worden naar de grootschalige productie van waterstof. 

Een grote installatie kan in Antwerpen komen, maar ook in pakweg Rotterdam, als het maar dicht bij onze klanten is.

XAVIER PONTONE

ALGEMEEN DIRECTEUR INDUSTRIE BIJ AIR LIQUIDE BENELUX

Met groene waterstof kan de Belgische industrie verduurzamen, maar voor de productie ervan is veel energie nodig. Het idee is daarom haar aan te voeren van plekken waar wind- of zonne-energie overvloedig aanwezig zijn. Een uitdaging daarbij is dat waterstof zich moeilijk laat transporteren per schip, waardoor verschillende pistes bewandeld worden om haar te ‘verpakken’ in vlotter te verschepen dragers, zoals groene ammoniak, e-methaan of methanol

De gasnetbeheerder Fluxys en de specialist in de opslag van chemicaliën Advario, maar ook het tankopslagbedrijf VTTI, kijken al langer naar de mogelijkheid om in Antwerpen een invoerterminal te bouwen voor groene ammoniak. Air Liquide wil de volgende schakel in de keten voor zijn rekening nemen: het wil de ammoniak opnieuw kraken in waterstof – een van zijn bestanddelen – die in de chemiesector kan dienen ter vervanging van olieproducten of aardgas.

LEES MEER

Invoerterminals voor groene energie vechten om plekje in Antwerpse haven

De testinstallatie zal naar verwachting dit jaar operationeel zijn. Ze is maar een eerste stap, waarna nog een investering van honderden miljoenen euro’s kan volgen. ‘We zouden binnen een paar jaar overwegen te investeren in grootschalige productie van groene waterstof uit ammoniak’, zegt Xavier Pontone, algemeen directeur Industrie bij Air Liquide Benelux. ‘Zo’n grote installatie kan in Antwerpen komen, maar ook in pakweg Rotterdam, als het maar dicht bij onze klanten is.’

Air Liquide

  • De Franse groep levert wereldwijd industriële gassen aan de industrie en medische sector, zoals waterstof, stikstof, koolstofmonoxide en zuurstof.
  • In België heeft het bedrijf verschillende productiesites en een internationaal leidingennet naar industriële klanten.
  • Omzet (2023): 27,6 miljard euro.
  • Nettowinst: 3,1 miljard euro.
  • Beurswaarde: 99 miljard euro.
  • Werknemers: 67.800 (waarvan 650 in België).

Air Liquide denkt dat het transport van groene waterstof over lange afstanden voorlopig het gemakkelijkst gaat met ammoniak. ‘Je kan waterstof transporteren door het vloeibaar te maken (waarvoor Air Liquide een proefproject start in Bergen, red.), maar dat is nog complex’, zegt Pontone. ‘Het voordeel van de route via ammoniak is dat er geen koolstof aan te pas komt en je geen CO2 hebt die moet worden afgevangen.’

Klimaatvriendelijker

Air Liquide is al decennia actief in waterstof in België. Het bedrijf ontwikkelde in de Benelux ruim 2.350 kilometer pijpleidingen om industriële spelers te voorzien van dat gas, maar ook van zuurstof, stikstof, argon en koolstofmonoxide. Op de site van BASF in Antwerpen heeft de Franse groep een fabriek om waterstof te maken met aardgas, een proces waarbij nog grote hoeveelheden CO2 vrijkomen.

Om ook waterstof te kunnen maken wanneer het niet waait en de zon niet schijnt, heb je nog iets anders nodig.

XAVIER PONTONE

ALGEMEEN DIRECTEUR INDUSTRIE BIJ AIR LIQUIDE BENELUX

In de toekomst wil Air Liquide zijn waterstof op klimaatvriendelijkere manieren produceren. De omzetting van geïmporteerde groene ammoniak is maar één piste. Het bedrijf plant ook elektrolysefabrieken te bouwen om in West-Europa groene waterstof te produceren met hernieuwbare elektriciteit.

‘We hebben al twee elektrolyserprojecten in Nederland en één in Noord-Frankrijk. We bekijken of we ook in België projecten kunnen ontwikkelen’, zegt Pontone. ‘De uitdaging is dat je toegang tot voldoende hernieuwbare elektriciteit moet vinden. De Europese regels stellen dat je alleen groene waterstof kan produceren op het moment dat de groene stroom wordt opgewekt. Om ook waterstof te kunnen maken als het niet waait en de zon niet schijnt, heb je dus nog iets anders nodig. Zonder zo’n counterprofiel kan je industriële klanten niet de stabiele aanvoer die ze vragen garanderen.’


Geplaatst

in

door

Tags: