Goedemorgen Nederland – 27 februari 2024 — 12:25
Voorzitter van Energie-Nederland Cora van Nieuwenhuizen in Goedemorgen Nederland op NPO 1.
Waterstof is de toekomst, maar er zijn nog heel wat obstakels te overwinnen
Nu gas uit de gratie is geraakt, moet waterstof de nieuwe dragende kracht van onze energievoorziening worden. Voorzitter van Energie-Nederland Cora van Nieuwenhuizen roept de overheid dan ook op om vol op waterstof in te zetten. “Het vorige kabinet had er geld voor uitgetrokken. Ook al heb je momenteel een demissionaire regering, ga niet zitten wachten. Ga met volle kracht vooruit. We hebben het echt nodig.”
Waterstof, wat net als aardgas een grote energiedichtheid heeft, is volgens Van Nieuwenhuizen een ideale vervanger van aardgas. “Er zit veel power in.” Uiteindelijk wil ze naar groene waterstof toewerken. “Waardoor je het bijvoorbeeld kunt maken met wind op zee. Dan blijft de hele keten fossiel- en CO2-vrij. Daar willen we graag op inzetten. We hebben een Noordzee en daar moet je maximaal gebruik van maken.”
Haken en ogen
Er zitten echter nog heel wat haken en ogen aan waterstof. Zo kost de productie energie. “Ook als je die energie met wind kunt produceren, zijn we er nog niet”, erkent Van Nieuwenhuizen in Goedemorgen Nederland op NPO 1. “We hebben regelmatig te maken met schaarste op het elektriciteitsnet en zijn daarom hard bezig met elektrificeren in Nederland. Dat kan alleen niet in één keer.”
Daarnaast zijn er industrieën die niet kunnen elektrificeren, omdat ze bijvoorbeeld een te hoge temperatuur nodig hebben. “Daar kun je waterstof voor gebruiken. Als je elektriciteit opwekt met windenergie op de Noordzee, kan dat niet allemaal als elektriciteit aan land gebracht worden. Als je het in waterstof omzet, dan heb je de energie meteen opgeslagen en kun je dat gebruiken voor de industrie.”
Daar wordt al hard aan gewerkt, maar daar kunnen we op de Noordzee nog meer mee doen, bepleit Van Nieuwenhuizen.
Ontvang jij al onze gratis WNL-nieuwsbrief? Meld je hier aan en blijf op de hoogte!
Vraag en aanbod
Om de échte transitie naar waterstof mogelijk te maken, is het van belang om ervoor te zorgen dat vraag en aanbod bij elkaar komen, aldus de voorzitter van Energie-Nederland. “We staan te trappelen om te investeren en dan is het noodzakelijk dat de overheid dit bij elkaar brengt. Gelukkig is in de Maasvlakte onlangs ook gestart met het bouwen van een waterstofnetwerk. Er worden stappen gezet, maar het moet nog veel sneller.”
Waterstof alleen is niet de oplossing, onderstreept ze. “Het is wel een onmisbare schakel. We hebben alle soorten energie nodig. Tien procent van het aardgas dat we nu in Nederland verbruiken, gaat rechtstreeks naar de industrie. Alleen daarvoor heb je dus al vervanging nodig.”
‘Zet laadpalen uit’
Dat verandering nodig is, blijkt uit het overvolle stroomnet en de oproep van netbeheerder Stedin aan bezitters van elektrische auto’s om laadpalen tussen 16:00 uur en 21:00 uur uit te zetten. Ze roepen daartoe op om het stroomnet in deze piekuren te ontlasten.
Amerikakenner Jan-Kees Emmer, die zelf over een elektrische auto beschikt, schrikt van het nieuws. “Dit is voor de overgang naar een elektrische auto en voor mensen die daarover twijfelen geen goed signaal. Als je je auto niet kunt opladen, wanneer kan je er dan mee rijden?”
Omdat tegen het einde van de middag veel mensen thuiskomen en apparaten aanzetten, is er op dat moment veel vraag naar stroom. Stedin benadrukt alles uit de kast te trekken om het elektriciteitsnet uit te breiden en de netbeheerder geeft aan dat ze tot 2030 minimaal acht miljard euro gaan investeren. Of dat genoeg is, is nog maar de vraag. “Ik denk dat dit een manier is om de mensen even wakker te schudden. We lijken ten onder te gaan aan ons eigen succes, zo hard gaat het qua elektrificatie.”
Goedemorgen Nederland terugkijken? Dat kan hier op NPO Start.
Auto op waterstof
Een interessante ontwikkeling binnen de waterstoftransitie is de waterstofauto die 25 studenten van de TU Delft ieder jaar maken. Deze week wordt de nieuwste variant gepresenteerd. Vorig jaar maakte de TU Delft de meest efficiënte waterstofauto ter wereld en ze hopen er dit jaar een stapje bovenop te doen. “Wij willen een waterstofauto ontwikkelen die ook daadwerkelijk legaal op de weg kan rijden, waardoor het echt een auto moet worden”, legt student Isabel Zijlmans uit.
“We willen de markt uitdagen om te onderzoeken welke andere brandstofmogelijkheden er zijn voor de toekomst. We kunnen niet altijd op diesel en benzine blijven rijden.” Wat het voor de studenten lastig maakt om de waterstofauto ook daadwerkelijk de weg op te krijgen, is dat bijvoorbeeld tanken relatief duur is. “De markt is er nog niet op afgesteld. Het is moeilijk om te verkrijgen. Maar als het een goedkope optie wordt, dan zou ik er zeker voor gaan”, besluit Zijlmans.
Van Nieuwenhuizen vindt het jaarlijkse initiatief van de TU Delft geweldig. “Dat zijn de jonge mensen waar we de uitvindingen en verbeteringen van moeten krijgen voor de toekomst.” Hoewel de waterstofauto de komende jaren waarschijnlijk nog niet als gezinsauto kan worden ingezet, is het belangrijk “om ergens te beginnen”, benadrukt Van Nieuwenhuizen.
Lees ook: